Šťastní lidé čtou a pijou kávu - Agnes Martin-Lugand

Lehké počtení, od kterého jsem čekala víc, ale zase se kniha čte velmi dobře. Oddychovka, která osloví hlavně ženy.


     Diane žila šťastný život v Paříži, měla milovaného manžela, dceru a kavárnu Šťastní lidé čtou a pijou kávu, jenže všechno se pro ni změnilo v okamžiku, kdy její manžel i dcera zemřeli při autonehodě. Ztratila všechno, proč žila a nyní nedokáže jít dál. Uzavřela se do svého bytu a odmítá cokoliv dělat. Naštěstí má kamaráda Felixe, který o ni pečuje a snaží se Diane postavit na nohy, bohužel bez větších úspěchů. Všichni jsou bezradní, protože už nevědí, jak téhle zoufalé ženě pomoci, aby začala znovu žít. Nakonec se stane něco nečekaného, Diane se natruc vydá sama do Irska, země, kam se chtěl podívat její manžel. Sice tvrdí, že chce začít znovu, ale pravdou je, že se chce ukrýt přede všemi. Ovšem nepočítá s tím, že její sousedé budou až nadmíru přátelští a nedají jí pokoj, dokud se s nimi trochu nesdruží. Navíc vedle v domě žije věčně nevrlý fotograf Edward, což může změnit všechno...

     Přiznám se, že mě kniha zaujala jak názvem, tak nádhernou obálku. Čekala jsem něco jako úžasný Levandulový pokoj, ale tahle kniha je o dost jiná a vlastně dost průměrná romance pro ženy. No, prostě jsem od příběhu čekala něco víc hlubšího a procítěnějšího, ale zase to není vůbec špatné počtení, jen taková lehká oddychovka.

     Hlavní hrdinka Diane mi dost lezla na nervy už od začátku knihy, ale nakonec se její pravá temperamentní povaha ukázala, i když jen v závěru.
     Je to trošku hysterka, pro kterou se zastavil čas v okamžiku, kdy ztratila manžela a dcerku. Chápu, že je to něco nepředstavitelného a každý se s takovou ztrátou vyrovnává jinak, ale aby se žena zamkla v bytě a nevycházela ven (dokonce nešla ani na pohřeb, protože by si musela připustit, že jsou skutečně mrtví), to je vážně už trochu silný kafe. Má výčitky, že je stále naživu, že je sama, ale zároveň prostě nedokáže pokračovat v životě. Někdy se chová i trochu šíleně, ale v Irsku objeví mnohem víc, než očekávala.

     Edward je fotograf, který neustále cestuje, ale kolem jeho osoby se rozprostírá mnoho otázek. Bohužel je tak nesnesitelně arogantní hulvát a mrzout, že by mě ani nenapadlo se v jeho tajemstvích šťourat, ale Diane má pochopitelně jiný názor a postupně si navzájem odhalují své emoce a bolesti.

     Nevím, jací jsou lidé v Irsku, ale zdejší obyvatelé malého městečka, hlavně rodina, od které si Diane pronajímá dům, jsou až příliš přátelští. Někdy jejich chování už hraničí s vlezlostí, protože tu milou a přátelskou náladu vážně přehánějí. Brr, takové lidi nesnáším. Chápu, že oni to možná myslí dobře, vážně chtějí nového člověka poznat, a pomoci mu začlenit se do místní komunity, aby se cítil co nejlépe. Ale co když chce mít člověk hlavně klid a tihle sousedé ho pořád otravují a lezou do domu? Jak tyhle usměvavé a miloučké lidi vyhodit ze dveří, aby se náhodou nevrátili oknem s otázkou, zda se něco neděje?

     Od knihy nesmíte očekávat nijak hluboké myšlenky, je to hlavně oddychovka pro ženy, i když romance to tak úplně není. Většinu knihy se tak tváří, ale závěr nakonec trochu překvapí a vylepší celkový dojem z knihy.

     Ano, konec knihy se mi opravdu líbil, protože si s ním autorka pohrála a pojala ho trochu nevšedně, alespoň co se týče romancí, takže sice je pochopitelné, že vše končí šťastně, ale ne romanticky. Jak to myslím? Já nechci prozrazovat, jak to všechno dopadne, takže si knihu raději přečtěte a možná pochopíte. :-) Čte se dobře, děj ubíhá velmi rychle, takže jako letní oddychové počtení je kniha docela dobrá,

Název: Šťastní lidé čtou a pijou kávu (orig. Les gens heureux lisent et boivent du café, 2013)
Autor: Agnes Martin-Lugand
Překlad: Dana Melanová
Počet stran: 224
Vydal: Motto, 2016 (1. vydání)

Komentáře

  1. Vystihla si tu knížku naprosto přesně. Pro mě to bylo naprosto neuvěřitelné zklamání a co jsem zatím u ostatních četla recenze, tak jsou hodně podobné té tvojí - čekali jsme od toho asi moc. Pravděpodobně bych ji doporučila např. svojí mamce, která moc nečte, takže by tohle pro ní mohlo bejt tak akorát.

    OdpovědětVymazat
  2. Knížka mě hodně nalákala, připadala mi jako příjemná oddychovka, skvělá na léto. Asi k ní ale budu přistupovat opatrněji.

    OdpovědětVymazat
  3. Na tuto knihu jsem se hodně těšila, ale po přečtení několika recenzí váhám, zda jí pořizovat. Přeci jen mám doma kousky, které stojí za přečtení víc. Ale možná nakonec neodolám, na léto k bazénu to asi bude milé... Děkuji za pěknou recenzi, Zdeni :) Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
  4. Na tuhle knihu jsem četla tolik odlišných recenzí a dost i negativních, že pořád váhám.

    OdpovědětVymazat
  5. Kniha mě hodně nalákala, bude super po těžkém pracovním dni :)

    OdpovědětVymazat
  6. Povedený článek :) kniha se mi líbila, už proto jakou kontroverzi vyvolává, mám moc ráda knížky, které vyvolají dva nesmiřitelné tábory, které ji buď milují nebo nenávidí, svědčí to o její kvalitě :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Velmi děkuji za váš komentář.