Recenze: Pán vzduchu – Ondřej Neff

Vydejte se do nového světa Verneovek a užijte si nádhernou atmosféru viktoriánské Anglie i pátrání po pravých úmyslech Virgila Adriana, který se zdá být vládcem celého světa, nebo si to o sobě alespoň myslí...

Je konec 19. století, nebe křižují vzducholodě a svět je relativně v klidu. Ovšem jen do doby než se na scéně objeví Virgil Adrian, nejbohatší muž světa a majitel Industriálního impéria (zkráceně Inpéria). Zkoupil největší zbrojovky a předělal je na výrobny vzducholodí či jiných technických vynálezů, mluví o celosvětovém míru a všichni ho zbožňují jako největší osobnost v dějinách lidstva. Nyní Virgil Adrian přednesl návrh všem velkým mocnostem světa, že dokáže získat nová území díky pokusu o vyzdvihnutí mořského dna. Svůj návrh doloží názornou ukázkou a očekává, že mu státy v budoucnu za nová území zaplatí. To vše dělá pro mír, jenže asi podcenil povahu lidé a hlavně politiků, kteří se začali hádat se všemi a hrozí celosvětový konflikt...
A tak se po jeho stopách vydávají britský tajný agent James Maurkel a detektiv Scotland Yardu inspektor Hubert Fix, aby odhalili pravé záměry Virgila Adriana a zastavili ho, dřív než způsobí zkázu světa. Cestou se k nim přidá devítiletý Mark Davenport, který má schopnost zmizet neznámo kam a všechno v okolí pořádně prozkoumat, se slečnou Hortenzií Winthorpovou, jenž má tohoto zvídavého chlapce na starosti. Aby toho nebylo málo, tak se do všeho připlete novinář Harry Blunt z Daily Chronicle, který se rozhodl za každou cenu dokázat, že Maurkel a Fix jsou zkorumpovaní padouší, což všechny nejednou přivede do prekérní situace, kdy jde o život.
Závod s časem o budoucnost světa začíná...

Dokážou Virgila Adriana zastavit včas, nebo se mu povedou uskutečnit jeho plány? A o co mu doopravdy jde?
...........................

Dokonalí džentlmeni, kteří se nebojí vydat do nebezpečí a poradí si v každé situaci, velké dobrodružné výpravy do nejpodivuhodnějších míst světa, vynálezy vědy a techniky, které dokážou svět zachránit nebo zničit... To vše a mnoho dalšího patří o světa Julese Vernea, jenž učarovává čtenáře již spoustu let a jeho příznivcům se nikdy neomrzí.
Jules Verne napsal velkolepá díla, která se zapsala do historie a stále jsou hodna obdivu. Jenže tento autor měl v plánu napsat ještě rozsáhlé dílo, které se mělo odehrávat na pěti kontinentech, a objevit se v něm měly téměř všechny hlavnější postavy z jeho románů. Bohužel tento epos již nenapsal. A tak se ho toho ujal český autor Ondřej Neff, dlouholetý obdivovatel Julese Vernea a jeho knih. Nejdříve jeho nejznámější díla přepsal pro současného čtenáře a nyní se pustil i to trilogie Tajemství pěti světadílů. Pán vzduchu je prvním dílem, následovat budou Pán země a Pán moří.

Pán vzduchu v sobě má všechno, co hledáme ve Verneovkách – dobrodružství, napětí, akce, technické vynálezy a padoucha, u kterého nikdy nevíte, čeho je ještě schopen. A je to vůbec padouch, nebo byl jen nepochopen?

Kniha mě dokázala získat už po několika větách. Ponoříte se do světa plného vzducholodí a parních strojů, a brzy se nedokážete od knihy vůbec odtrhnout, jak je výborně napsaná. Děj vás doslova vtáhne do sebe a nepustí. Zároveň mě kniha navedla k tomu, abych si opět přečetla všechny Verneovky, protože Pán vzduchu hodně odkazuje na knihy Julese Vernea, jejichž znalost je velká výhoda. Přesto nevadí, pokud jste nikdy žádnou Verneovku nečetli, informace tu jsou vysvětleny a tak nehrozí, že byste se v ději ztratili.
Například oba hlavní hrdinové James Maukler a Hubert Fix jsou známy z jiných knih Vernea. Maukler se účastnil výpravy v knize Zemí šelem a Fix vystupoval v Cestě kolem světa za 80 dní. Ale pokud to náhodou nevíte, tak vám to během čtení vůbec nevadí.

Virgil Adrian je obdivuhodný muž, který vede své obrovské Inpérium a je zvyklí získat všechno, co chce. Lidé ho považují za zachránce světa, protože káže o míru, velké zbrojovky přeměnil na továrny na výrobu vzducholodí a financuje vědecké pokroky a vynálezy. Je to charismatická osobnost, která si dokáže získat každého na svou stranu a tak není divu, že se do něho slečna Hortenzie Winthorpová doslova zamilovala, hlavně po té, co ji nakoupil drahé oblečení. Jen Maukler s Fixem stále váhají, protože nevědí, co si o jeho počínání myslet.
Pan Adrian si potrpí na velkém publiku a impozantním představení, kde je on tou hlavní hvězdou. Už jeho okázalé oděvy, kterými budí pozornost, kdekoliv se objeví. Ale o co mu doopravdy jde? Nebo snad nic neskrývá a všechno myslí upřímně?
Na jeho postavě je cosi podivného hned co se poprvé objeví, ale zároveň si získá čtenářovu přízeň, který netrpělivě čeká na to, až se projeví jeho pravá tvář...
„Neznám lepšího člověka,“ odpověděl mi na přímou otázku, co si myslí o Virgilu Adrianovi. „Obdivuji obrovský záběr jeho zájmů. Někdy mám z něho pocit, že mu leží na srdci osud celého světa. Trpí hladomorem v Číně, stejně jako pronásledováním indiánů v Brazílii. Všude se snaží pomoci, Jeho obchodní aktivity jsou rozsáhlé a vždy nesou ovoce. Vybírá si ty nejlešpí spolupracovníky, dává jim důvěru a rozsáhlé pravomoci. Jsou připraveni pro něho skočit do ohně.“
„Nikdy vám nic kolem něho nepřipadalo divné?“
„Milý příteli, Virgil Adrian hraje svoje partie na trojrozměrné šachovnici s předstihem patnácti tahů. Samozřejmě že člověku s omezeným rozhledem může leccos připadat podivné. Časem se vždycky ukáže, co ho vedlo k takovému nebo onakému rozhodnutí. Dám vám radu, příteli. Důvěřujte Virgilu Adrianovi, nebudete litovat.“
(str. 226)
Kniha se nesnaží Verneovky napodobovat, ale přesně vystihla atmosféru viktoriánské Anglie a okouzlení vědeckými pokroky či různými technickými vynálezy. Někdo by mohl knihu zařadit do steampunku, ale tak docela to nejde, jelikož v ději jde o něco víc.

Vždy klidný a zahloubaný Fix se skvěle doplňuje se zkušeným agentem Mauklerem s diplomatickými schopnostmi. Devítiletý Marek Devenport jim byl v pátrání nejednou nápomocný, přestože se svou zbrklostí a neuvážeností často dostává do nebezpečí.
Postavy mohou vyznít trochu jednotvárně, tedy až na Virgila Adriana, u které se až do konce nemůžete rozhodnout, zda je padouch či nikoliv. Ale na co se můžete spolehnout je to, že jakmile se někde objeví Maukler, Fix nebo Marek, tak brzy přijde nějaká katastrofa. V jejich přítomnosti může nebezpečí hrozit odkudkoliv, například splašené stádo kamzíků.

Děj plyne rychle a na akci se nemusí dlouho čekat. Napětí i tajemství je všude přítomné a to dělá z knihy velmi atraktivní záležitost. Navíc je doplněna o skvěle vystihující ilustrace a celkově je kniha nádherným požitkem.

Velice děkuji Megaknihy.cz za poskytnutí výtisku k recenzi.

Název: Pán vzduchu
Autor: Ondřej Neff