Recenze: Zrcadlení – Marta Davouze

Zrcadlení ukazuje Prahu očima velké dámy a milovnice kultury, která měla porevoluční „záchvaty“ svobody přímo pod okny pracoviště, takže doslova z první ruky... Nyní nám přináší soubor svých postřehů z let  1989–2014.

V tomto výboru fejetonů, článků a sloupků najdeme různorodou tématiku, od politiky, přes mezilidské vztahy a kulturu, až po svět módy a společnosti. Záběh knihy je obrovský, ale nejvíce jde ocenit autorčin nadhled na porevoluční období, kdy se politici učili řídit stát (někdy to vypadá, že se to učí dodnes), každý chtěl projevit svou svobodu a vykřičet do světa svůj názor. A tak to například na Staroměstském náměstí, jak popisuje hned v úvodu, často vypadalo jako by „někdo vypustil do ulic nebezpečné chovance psychiatrické kliniky“.
Pod orlojem celý den  pěli Peruánci dokola „I´d rather be the hammer than a nail“, opodál excelovala cimbálová kapela s písní „Když jsem šel z Hradišťa z požehnání“, pod mými okny hrála paní Müllerová na bombardon a Švejk, doprovázeje ji na harmoniku, zpíval „Na Pankráci, na malym vršíčku“. Mezi zděšenými turisty se prodírali podomní obchodníci s frkačkami vyluzujícími slepičí kdákání...
(str. 9)
Mohlo by se zdát zbytečné pročítat staré novinové články z doby před pětadvaceti lety, ale není tomu tak, ba právě naopak. Je velmi zajímavé číst s odstupem let postřehy o tehdejší situaci u nás, kdy se všichni lidé radovali, cinkali klíči a volali „Havel na hrad“. Zároveň to vede k zamyšlení, zda jsme se za tu dobu dostali k vytouženému cíli demokracie, nebo zda jsme někde sešli z cesty.
Politici si stále hrají na svém písečku, kde se čas od času poperou o nějakou hračku, ale to se nás „obyčejných smrtelníků“ vlastně ani netýká, jedině pokud se chceme pobavit, protože politická scéna až příliš často připomíná hloupou zábavnou estrádu.

Marta Davouze pracovala v Sociologickém ústavu Akademi věd, ve Státní knihovně a v nakladatelství Československý spisovatel. V Praze založila Společnost Franze Kafky, kde vydala mimo jiné kompletní Dílo Franze Kafky poprvé v češtině. Do různých časopisů a novin (např. Mladá Fronta Dnes, Lidové noviny, Reflex, Literární noviny, Kmen, Tvar a mnoho jiných) přispívala svými články, fejetony a sloupky, které se nyní můžete přečíst v této knize.
Dosud jí vyšly tři knihy – Podobizny lásky, Vypadni z mýho života! a Dům v Bretani.
Kam se jen poděla ženskost Mony Lisy, vévodkyně z Alby, Beatrix d´Este? Kam zmizela svůdná boubelatost secesních krasavic? A co sličná Marilyn Monroe? Její parametry by dnes rozhodně neobstály. Ocitli jsme se totiž ve světě bezduchých Barbie, kde půvab, natož inteligence hrají jen podružnou roli. Hlavní je váha, výška a sledované objemy.
Nejednou mě napadlo, že jedním z důvodů, proč modelky musejí být vychrtlé, je sexuální orientace módních návrhářů. Tomu by se dalo rozumět. Pro homosexuála je jistě inspirativnější chlapecká postava než ženské křivky.
90-60-90 (r. 2007)
(str. 100)

Přestože by se její postřehy mohly zdát jako kritické, jelikož kolikrát na politicích, kultuře nebo společnosti nenechá nit suchou, tak vyznívají optimisticky. Stále věří, že je co zlepšovat a všechno se může obrátit k lepšímu. Svými názory jen dokazuje, že se jedná o obdivuhodnou ženu, která má vysokou úroveň a tu zároveň požaduje po ostatních. Její stylizace češtiny je okouzlující, protože si pohrává s jazykem a nebojí se použít v běžném hovoru i zastaralejší výrazy. Vše tak vyznívá svěže a je radost tuto knihu číst. Jen je lepší si ji vychutnávat po malých doušcích, protože tak vynikne její výjimečnost.

Zrcadlení je soubor článků, fejetonů a sloupků, které nepostrádají vtip a nadhled, proto se kniha čte velice dobře a mohu ji doporučit všem čtenářům, kteří se chtějí zamyslet nejen nad politikou, ale i jinými tématy.

Velice děkuji Knihcentrum.cz za poskytnutí výtisku k recenzi.

Název: Zrcadlení
Autor: Marta Davouze