Recenze: Příhody Tappiho ze Šeptajícího lesa (Marcin Mortka)

Pojďte se seznámit s dobrosrdečným vikingem Tappi, který je obrovský, často mívá hlad a rád zpívá, což vždy způsobí v lese hotové dopuštění. Na první pohled by se mohl zdát jako drsný seveřan, ale až ho lépe poznáte, zjistíte, že rád všem pomáhá a často se neohroženě vrhá do nebezpečí, aby zachránil přátele v nouzi.

V dvanácti příbězích zažijete s přátelským vikingem Tappi spoustu dobrodružství a užijete si plno zábavy. Vstupte do kouzelného Šeptajícího lesa a najděte lásku k přírodě, protože stromy i skály, dokonce i vítr, jsou tady živý a často všem odpovídají vrzáním nebo pohybem větví. Žijí zde elfové, vodníci, trollové, věčný vtipálek malý sobík Chichotek, havrani Žvanil a Kecal, dokonce i drak. Jenže jak už to bývá, Tappi má svůj domov sice hodně rád, ale zároveň touží po výpravách z vikingských legend. A na jednu takovou se vypraví, aby pomohl zachránit svého přítele kováře Sigurda, kterého zajal zlý jarl Surkol. Tappi a Chichotek se budou muset utkat nejen s vojskem, ale také zlou čarodějnicí Skřípatou…
Jak taková výprava může dopadnout? Zachrání Tappi svého přítele, nebo zahyne strašlivou smrtí? Vrátí se viking domů, nebo se vypraví na další výpravu?
.................

Tato kniha je první z chystané série o vikingovi Tappi, která vyšla z pera polského autora Marcina Mortky a pěkné ilustrace vytvořila Marta Kurczewska, to vše dělá z knihy neodolatelným počtením pro děti od šesti let.

Jednotlivé příhody jsou krátké, napínavé, často plné vtipných (někdy až absurdních) situací a hlavně čtivé. Děti se od nich neodtrhnou. Navíc si s nimi v knize mohou klidně číst i dospělí, kteří na ní jistě ocení vtip a zábavné pojetí dobrodružství. Příběhy jsou tak pro malé i velké čtenáře, a já mohu jen litovat, že mi není o dvacet let méně, abych si knihu užila ještě více.
Tappiho čekala spousta práce. Nejdřív musel chalupu nadzvednout a vytáhnout zpod ní Mrzouta, kterému na hlavě vyrostla druhá boule, ještě větší než za první…
(str. 26)
Tappi je trochu hromotluk s velkou silou, ale přitom by neublížil ani mouše, tedy pokud někdo neohrožuje jeho přátele, to se pak naštve a klidně pošle protivníka svou ránou někam do nebes. Statečnost mu nechybí, ale zároveň je občas zbrklý, což ho přivádí do nehezkých chvil. Tappi není hloupí, dokáže vymyslet dobrý plán, ale zároveň často improvizuje za pochodu, což čtenáři přináší vtipné okamžiky.

Malý sobík Chichotek je šprýmař, který nedokáže se svými vtipy přestat a chvíli neposedí. Není vůbec statečný a v nebezpečí vždy volí útěk či se někde schová, zároveň se však dokáže postavit svému strachu a Tappiho několikrát zachrání z nesnází.

Kromě Tappiho jsem si v knize oblíbila také trolla Mrzouta, který je sice záporná postava, protože často lidem škodí a Tappimu jednou málem zničil celý dům, ale zároveň za to nemůže. Je to troll, tedy obří hromotluk s pidi mozečkem, a tak rozumu nepobral ani za mák. Vlastně mi ho bylo až líto, nikdo ho nemá rád, co na tom, že krade jídlo a škodí, kde se dá… On už je prostě takový.
Troll k překvapení obou našich přátel bleskurychle vyšplhal na samou špičku nejbližší borovice, která pod jeho tíhou zaúpěla. Havran Kecal, který právě letěl kolem, se tomu smál tak nahlas, divže nespadl na zem.
(str. 86)

Na příbězích se mi líbí, že jsou pojaty jako vyprávění severských mýtů, máme tu vikinga, soba, havrany, čarodejnici, zlého jarla, lovce, kováře a draky… To vše tak trochu odkazuje na různé legendy z divoké Skandinávie, i když tato kniha je hodně naivní obraz severu, ale zima je tu tady pořádná. Až jsem ráda, že o tom sněhu a mrazu mohu jen číst. Tappi se svým sobím kamarádem ať se plahočí haldami sněhu za dobrodružstvími, já si raději uvařím čaj a zachumlám se pod peřinu.

Příhody Tappiho ze Šeptajícího lesa je krásná pohádková kniha pro děti od 6 let, která v sobě skrývá napětí, humor i krásné příběhy. Navíc je i po grafické stránce velice zdařila a doslova lahodí oku. Mohu ji jedině doporučit.

A já se už moc těším na druhý díl s názvem Tappiho putování po Šumících mořích, který vyjde na podzim.

Hodnocení: 90%

Název: Příhody Tappiho ze Šeptajícího lesa (orig. Przygody Tappiego z Szepcacego Lasu, 2013)