Nádherná Jane Austen

Konečně jsem si zamilovala Jane Austen, a stačila k tomu kniha Emma. Rozum a cit jsem již také četla, ale musím se k tomu vrátit, tenkrát mě příliš neoslovil a nyní mu chci dát novou šanci. Zatím se nemohu se nazvat milovnicí této úžasné autorky (to až přečtu více jejích knih), ale přesto ji mám ráda a obdivuji ji, určitě si pořídím další její knihy.

Jane Austen (1775 - 1817) patří mezi nejčtenější autory anglické klasické literatury, přestože ji dnes lidé čtou hojně jako autorku romantických románů. V jejích knihách je láska v mnoha podobách, ale zároveň není zase tolik důležitá. V příbězích se odráží život ve společnosti konce 19. století, kde ženy neměly jiné postavení, než-li místo manželky a matky. Pokud se dívka neprovdala, stala se starou pannou a zůstala na obtíž rodině, která se o ni musela starat a financovat ji. Jane byla proti tomuto zaškatulkování nejen ve svých knihách, ale také v osobním životě. Její ženské postavy jsou Jane často velmi podobné, chtějí být soběstačné, nezávislé a vydělávat si na život samy. Společnost je však krutá a co se odlišuje od jejího diktátu, to zavrhuje...

Jane Austen napsala tyto romány - Rozum a cit (Sense and Sensibility) - rok vydání 1811, Pýcha a předsudek (Pride and Prejudice) - rok vydání 1813, Mansfieldský panství (Mansfield Park) - rok vydání 1814, Emma (Emma) - rok vydání 1815, Opatství Northanger (Northanger Abbey) - rok vydání 1818 a  Anna Elliotová (Persuasion) - rok vydání 1818 ( u nás vydáno také pod názvem Pýcha a přemlouvání).

Zatím mám ve své knihovničce pouze čtyři knihy, ale brzy přibudou další. Zajímavé, co dokáže jedna jediná kniha. :-)

Emma a Rozum a cit s filmovými obálkami, velice se mi líbí. Jsou tedy pouze v brožované verzi, ale zatím mi to postačí. I když tuším, že se seženu i jiná vydání. Miluji, když se s knihami mohu pomazlit...

Anna Elliotová a Opatství Northanger, u Anny se mi hrozně líbí tato obálka, kterou jsem si zamilovala. :-) Za to u Opatství není nic moc, budu si muset koupit jiné vydání. Obě knihy jsou taktéž brožované.

 Anna Elliotová (Persuasion) má opravdu úžasnou obálku, je tak křehká a zároveň smyslná. Už se moc těším, až se do ní začtu.

Jane Austen má mnoho následovníků, autorů (nebo spíše autorek), kteří pokračují v jejím odkazu nebo se na její knihy dívají z jiného úhlu pohledu. Zatím jsem četla dvě knihy od autorky Joan Aiken, která zpracovala knihy Jane Austen svým způsobem a přesto jim ponechala její kouzlo.

Schovanka Eliza (Eliza´s Daughter, 1994) je volným pokračováním románu Rozum a cit, kde máme možnost sledovat osudy sester Dashwoodových - Elinor a Marianny. Rozum a cit končil klasickým „a žili šťastně až do smrti“, ale bylo tomu tak doopravdy?

 Sirotek z Highbury (Jane Fairfax, 1997) se dívá na události z románu Emma novým pohledem a vlastně jde o převyprávění příběhu, jen z pohledu dívky Jane Fairfax. Tato talentovaná dívky z chudých poměrů byla v Emmě zastínila dominantní Emmou, která všechno ví, všechno zná... Přiznám se, že  Emmu Woodhouseovou nemám vůbec ráda, i když se na konci napravila, díky pomoci pana Knightleyho.


Doufám, že nikomu nebudou vadit mé amatérské pokusy o focení knih. Inspirací pro mě je úžasná Veronika z Knižního přátelství, která fotí nádherně a vždy si u ní ráda prohlédnu nové články.

Komentáře