Recenze: Vražedná akademie - Martin Olczak

Severské krimi, kde musí hlavní hrdinové zapojit inteligenci, vědomosti, důvtip a lásku k literatuře, aby se jim podařilo odhalit dávné tajemství a zastavit vraha...
Anotace:
Ve světoznámém hotelu Berns Salonger probíhá slavnostní večeře pořádaná při příležitosti stého výročí úmrtí slavného švédského spisovatele Augusta Strinberga. Projev přednáší stálý tajemník Švédské akademie, ctihodný muž a uznávaný spisovatel. Krátce před půlnocí se vydává domů. V odlehlém zákoutí stockholmského parku se setkává se svým osudem. Neznámý útočník ho zastřelí starobylým perkusním revolverem. Švédská policie stojí před zdánlivě neřešitelnou záhadou. Hned druhého dne jsou zavražděni čtyři další akademici, kteří každým rokem rozhodují o udělení Nobelovy ceny za literaturu.
Kde hledat motiv záhadných vražd? Jedno je jasné: policie musí za každou cenu ochránit zbývající členy akademie. Podaří se tento náročný úkol splnit? Nebo vrah dokáže zlikvidovat i zbývající akademiky? Claudia Rodriguezová z oddělení vražd se pouští do pátrání na vlastní pěst – a to i proti vůli svých nadřízených. Pomáhá jí pouze antikvář Leo Dorfman. Spirála smrti se však roztáčí dál…
.......

Martin Olczak patří mezi nejznámější švédské autory knih pro mládež, zároveň ovšem rád pátrá v archivech, což ve své první detektivce skvěle zúročil. Vytvořil napínavé krimi, které dokáže překvapit během celé knihy, a nikdy si nemůžete být jistí, jaké stopy se v případu ještě objeví.

Claudia Rodriguez dříve pracovala na venkově, než přišla do policejního sboru ve Stockholmu. Najdou se tací, kteří se domnívají, že by měla pracovat jen na neškodných malých případech, protože by nic složitějšího nezvládla. Jenže Claudia je houževnatá a tvrdohlavá žena, která když se do něčeho zakousne, tak to nepustí do té doby, než vše vyřeší. To ovšem pro nadřízené znamená velký problém, hlavně když ji chtějí z případu stáhnout.
„Jasně, smrt je neprůstřelné alibi, ale člověk nikdy neví.“
(str. 109)
Leo Dorfman vlastní malý antikvariát, ale příliš nevydělává, protože mnoho knih by neprodal. On staré knihy prostě miluje a rád se o ně stará a hlavně si je čte.  A tak přespává mezi regály knih a jeho pronajímatelka se ho snaží vyhodit. S Claudií před lety chodil, proto je překvapený, když ho navštíví s žádostí o pomoc v případu vražd akademiků.
„Tady je ještě větší bordel, než u mě v antikvariátu,“ zašeptal suše Leo.
(str. 370)
Kniha se čte velmi dobře, děj je prostoupen tajemnem a napětím, které se s každou další stránku stupňuje. Policie je naprosto bezradná, až neschopná a jeden akademik umírá za druhým, noviny všechno pořádná rozmazávají na titulních stranách a lidé jsou v šoku. Nikdo nic neví a vrah může udeřit kdykoliv a kdekoliv.
Jen Claudia s pomocí Lea jsou z části ve hře, ale i jim uniká podstata věci. Policie jim navíc hází klacky pod nohy a snaží se ji odstranit z případu všemi prostředky. Claudie ovšem pátrání nenechá a postupuje dál a dál. Odhalí všechny dávná tajemství? Nebo vrah unikne?
„Ne, nemá duši a povahu vraha, to máš pravdu.“
Pak ještě dodal: „Ale přesto zabil pět lidí. Bůh chraň, aby jich nebylo víc.“
(str. 112)
Švédská akademie je světoznámý institut, kde jeho členové volí kandidáty na Nobelovu cenu za literaturu. Není tedy divu, že je zděšený celý svět. Někdo vraždí akademiky jako na běžícím páse a policie nic nedělá. Vrah má své plány a zabijí podle určitého vzorce. Souvisí vraždy s dávnou křivdou? Může být vrah dopaden, nebo se vypaří jako duch? A jak to, že svědci uvádějí, že vypadá jako slavný, zesnulý spisovatel?

Příběh je napsaný svižným tempem, takže na akci se nemusí dlouho čekat. Vraždy přímo souvisí s literaturou a Nobelovou cenou za literaturu, takže se zde dozvíme spoustu zajímavých informací. Pokud nejste v této problematice zběhlí, tak to vůbec nevadí, protože Leo všechno potřebné rád vysvětlí. Claudia totiž není žádný odborník a v tomto případě potřebuje velkou pomoc, aby porozuměla vrahovu myšlení. Vrah se zdá být neviditelný nebo snad duchem, policie tak musí dokázat, že je z masa a krve a hlavně jej dopadnout, než povraždí zbylé akademiky a zmizí.
„Policie přece Wilhelmssona hledala pomocí psů a vrtulníků. V pátracích rojnicích pomáhali i školní děti a důchodci, ale nikdo neobjevil sebemenší stopu. Jak to teda sakra dokázal ten vrah?“
(str. 187)
Vražedná akademie je spojení severského krimi, thrilleru a klasické detektivky. Vyšetřovatelům totiž k vyřešení případu nestačí jen nosit zbraně a pořádat na vraha honičky, tady musí zapojit logiku, vědomosti z literatury i historie a velkou dávku duchapřítomnosti. O napětí a akci není nouze, zároveň je ještě přiučíte o literatuře. Vynikající kombinace, která vás dostane.

Velmi děkuji nakladatelství Baronet za možnost získat výtisk k recenzi.

Název: Vražedná akademie (orig. Akademimorden, 2013)
Autor: Martin Olczak