Recenze: Polda - Zdena Frýbová

Myslíte si, že si v České republice nemůže někdo hrát na mstitele, zároveň na „velké zvíře“ a vyjít mu to? Možná ano.

Po pádu režimu se v 90. letech jen neosvobozovalo od komunismu, ale také se plánovalo jak zbohatnout a zůstat u moci. Parta čtyř kamarádů - Mrožek, Ciml, Krátký a Sladký - si založili firmu PROTECH, kde si dělali své drobné kšefty s neokolkovanými cigaretami, nebo jiné záležitosti. Brzy zjistili, že se nic nezměnilo a zákony vůbec nemyslí na jejich „ušetřené“ peníze. Pracuje pro ně Pepino a ten se zná s policistou Ivanem Zemánkem. Společně se jim nedaří špatně, jenže je tu firma EXTRAN, kterou řídí podnikatelé Wolf, Šrámek a Ryšavý, jenž jsou pro policii tabu, protože mají ochranu zhora. A když si Mrožek vzpomene, že by si chtěl pořídit banku, ale chybí mu 200 milionů korun, tak Pepino přijde s riskantním plánem únosu dcery Wolfa, u kterého před časem dělal řidiče a zná její zvyky. Do toho se upíše Mrožek, Sladký a Ivan, který promyslí detaily únosu - unesou Helunku při cestě k babičce a Wolf jim zaplatí obrovskou částku jako výkupné.

Jak tahle akce může dopadnout? Zaplatí Wolf výkupné nebo nechá dceru zabít? Nebude potřeba náhradní plán? A co udělají s odporným Wolfem?
..........

Politicko - kriminální satira odehrávající se u nás na počátku 90. let, kdy se otevřely dveře pro korupci a finanční podvody ve velkém. Zločinci si dělali, co chtěli a hlavně si budovali své firmy a sídla pro své obchody. Někteří ovšem měli z počátku i obavy, že by policie osvobozená od komunistické moci mohla začít něco dělat, ale zbytečně.
„Další ideologický blábol! Jako když žvanil Klíma, že konečně je moc v rukou lidu. Jenom klid, pánové, a oči dokořán, abysme nepropásli správnou chvíli, kdy se zapojit.“
(str. 12)
Zdena Frýbová je známá autorka vtipné knihy o psech a lidech „Robin“, nebo „Malinkatý kretén“, ale v této knize mi přišlo, jako by se pořádně nerozhodla, zda půjde o napínavý krimi román, nebo humornou knihu se sarkasmem. A to mi hodně kazí celkový dojem z četby.
Chvílemi děj pěkně běží, ale jindy se hodně vleče a nuda na sebe nenechá dlouho čekat. Hlavně v místech kde se zločinci dohadují o plánu akce, to se totiž i drsní hoši dokážou handrkovat jako báby na tržišti, což je občas až k smíchu.

Zvláštností knihy je hlavní postava, která se určuje hodně těžko, jako by tu vůbec nebyla. Já bych to viděla na řidiče Pepina, který dokáže vymyslet i ten nejšílenější plán a zná hodně lidí, a ti mají zase své známé. A tahle prochází celou knihou, hlavně když je poblíž akce, kterou by si nenechal ujít.
Ale pokud vezmu v potaz název knihy, tak to musí být „Polda“ s velkým P, a tím je bezesporu Ivan Zemánek, expert na hospodářskou kriminalitu a s Mrožkem a Pepinem spolupracuje na základě výměnného obchodu - oni mu dávají různé informace a on nad jejich obchody přivírá oči. Jenže když pak začne jít o podnikatele Wolfa, kterého Ivan touží zatknout už roky, protože se nebojí vražd, vydírání, praní špinavých peněz ve velkém, podvody s oleji a dalších špinavostí. Ale Wolf je nedostižný pro zatčení, a tak se s Ivana stane jakýsi mstitel. Přidá se do party k Mrožkovi, Sladkému a Pepinovi. Nejenže mu nevadí únos dítěte, ale klidně se pak rozhodne i pro roli „soudce - poroty - kata“. A tak se ze sympatického poldy stane anděl spravedlnosti, který si ospravedlní všechno. V závěru však dostává rozum, protože si uvědomí, že by jednou mohl zabít někoho nevinného.
„Když má člověk s nějakým vrahem ty nelepší zkušenosti, nebude přece shánět nějakého jiného jenom kvůli takové maličkosti, jako že on mu omylem zavraždil jeho vlastní ženu.
(str. 370)
Na knihu mám dosti rozporuplný názor, protože akce a napětí bylo velmi dobře propracované a lepší plány únosu by nevymyslel ani génius. Ale pak tu bylo rozporuplné chování některých postav, které bylo občas až nelogické a přitažené za vlasy. Černý humor a sarkasmus byl v knize zajímavý, ale občas použit i v momentech, kdy se příliš nehodil, vtip tak vyšuměl nebo zněl hloupě.

Autorka si ale u mě šplhla, když ve své knize použila město Klatovy. A to tak, že se nejen o mém rodném městě zmínila, ale dokonce tam zasadila vyzvednutí uneseného dítěte, a tak jsem si mohla představit, jak malá Helunka jde po náměstí na zmrzlinu, anebo čeká na poště na Wolfa. To mi překvapilo a vylepšilo hodnocení.
Zároveň tleskám nad prácí únosců, kteří měli promyšlený každičký detail, takže ani nehrozilo, že by je Wolf mohl vypátrat. Ale co když se v něčem zmýlili?
Kája s Danym odjeli z místa činu do Klatov inkriminovaným formanem, kterému na nefrekventovaném místě u lesa před Klatovy vyměnili espézetku a falešnou zničili spolu s falešnými doklady svými i auta stejně jako Sladký a zbytky zahrabali na několika místech pod mech. To vše jim trvalo sedmnáct minut. Jejich nejbližším místem bylo parkoviště v Klatovech, kde na Káju čekal zaparkovaný volkswagen, do kterého přesedl, aby se na opačném konci Klatov setkal s bráchou a pak odjel do Deštné za manželkou. Dany zůstal za volantem formanu, kterým odfrčel do Prahy.
(str. 135)
Na otázku: Zda se mi kniha líbila či nikoliv?, odpovědět nedokážu. Něco bylo fajn, hlavně oceňuji politické pozadí, zajímavé momenty akce a napětí, ale jiné věci mi příliš nesedli - špatný černý humor, nelogické chování postav a podivnost příběhu, což mělo za následek, že děj nečel absolutně předvídat a každý dokázal překvapit.

Polda je kniha, kterou ocení převážně čtenáři Zdeny Frýbové a nebo ti, kteří mají rádi nevyzpytatelné postavy.

Hodnocení: 3,5/5

Velice děkuji Knihcentrum.cz za poskytnutí výtisku k recenzi.