Recenze: Léky smutných - Pavel Gotthard

Celý život je jen sada obrázků v mozku. Není žádný rozdíl mezi těmi, které se zrodily ze skutečných věcí, a těmi, které se zrodily z vnitřního snění, a není proč si cenit jedněch více než druhých.
H. P. Lovecraft

David studuje žurnalistiku, pracuje v malém plátku a chodí s Pavlou, která byla vždy trochu zvláštní. Jejich vztah nebyl nikdy ideální, ale nyní se Pavla chová podivně, na celé noci mizí neznámo kam a Davidovi to nechce vysvětlit. Jeho samozřejmě napadne, že má někoho jiného, ale ona to popírá. Jednou to David už nevydrží a sleduje ji do starého, polorozbořeného hotelu, kde se setkala ještě s dalšími lidmi. Jejich první setkání sice nedopadne ideálně, ale David pochopí, že tady jde o něco jiného než běžnou nevěru. Ano, Pavla spí s jeho kamarádem Romanem, ale zároveň je spojuje i něco „většího“. Tihle lidé během spánku pronikají do tajného fantazijního světa, kde jako Páni brání království před nepřáteli. David chce být s Pavlou, a tak se do toho světa vydá, ale to je jen začátek. Jiná realita ho začne pohlcovat a on začne zanedbávat práci i život.

Je jiná realita skutečná, nebo jen jejich představa? Dokáže se David vzchopit a zachránit Pavlu s ostatními? Nebo vše směřuje k nevyhnutelné tragédii?
..........

Kniha Léky smutných pro mě byla zajímavým zážitkem, protože mi dala možnost nahlédnout do fantasy světa her a larpů, který se prolíná s tím naším více, než si všichni domnívají. Stačí jen nalézt tu správnou bránu a najít odvahu vstoupit...

Čtu sice nějaké fantasy, ale rozhodně nepatřím mezi skalní fanoušky a už vůbec by mě nenapadlo se převlékat do kostýmů postav a v nich si „hrát“ na bitvy o království. Tím však nikoho neodsuzuji, pokud to někoho baví, tak prosím. Já jsem tomu prostě nikdy plně nepropadla a dokázala si udržet odstup. Jen nechápu, jak mě někdo může považovat za „gothika“. Nosím sice černé oblečení a poslouchám Evanescence, ale vlastně s nimi nemám nic společného. Spíš jsem vlk samotář, který nesnáší, pokud je kolem něho příliš mnoho lidí a nejraději tráví svůj čas s knihou nebo svými mazlíčky.

Ale proč o tom mluvím? Tato kniha dává možnost nahlédnout do světa a přestav fanoušků fantasy světů, kteří jen stěží rozlišují skutečnost od snů a rádi žijí v jiném světě jako hrdinové, protože tady si obvykle připadají bezcenní. A jejich neštěstí či sutky je nakonec zničí - berou léky, ztratili kontakt s rodinou, zaměstnáním a jejich jediní přátelé jsou pro ně spolubojovníky. Mohou se dostat až do takového stavu, kdy již plně propadli kouzlu a nedokážou žít v našem světě.
Přesně takové typy najdeme v příběhu, který přináší skvělé psychologické zázemí pro tyto mladé lidi, pro které je důležitější fantazijní svět a pro něj udělají cokoliv.

David se před lety pohádal s otcem, a proto také odjel do Brna studovat žurnalistiku. Svým způsobem utekl před problémy, což mu jeho otec nikdy neodpustil. Nyní se snaží udržet si vztah s Pavlou, která plně propadla snové realitě a David se rozhodl jí do ní následovat v naději, že svou dívku neztratí. Ovšem to ho nakonec přivede téměř až na dno jeho sil. Bude David chtít tentokrát bojovat, nebo opět před problémy uteče? A který svět zvolí? Dopadne jako Pavla, nebo je pro něho ještě záchrana?

Děj je zajímavě zkombinován, takže se zde spojuje přítomnost se vzpomínkami i tajemným fantasy světem, jenž je obdivuhodně propracován a působí velice opravdově. Čtení to rozhodně ozvláštňuje a příběh ubíhající plynule vás bude bavit. Závěr bude napínavý, jen se nakonec šťastného konce nedočkáme, tedy možná částečného. Někomu se podaří zachránit a nakonec se vzepře další možnosti vrátit se do boje o Království.
Postavy jsou výtečně propracovány a všichni mají nějaké problémy, které je různými cestami zavedly tam, kde jsou. To všechno dělá knihu realistickou a čtenáři jsou velmi blízké, tedy pokud se do nich dokáže vcítit.

To vše nás postaví před otázky: Mohlo by to být skutečné? Skutečně může existovat svět paralelně s tím naším? A jak by si vypadal? Čeho všeho by byl člověk schopen, aby se do něho dostal?

Léky smutných jsou počtením hlavně pro příznivce fantasy, her a larpů, kteří si tento příběh užijí, protože postavy mají komplikované životy, a tím si čtenáře získají na svou stranu. Pro ostatní je to dobře propracovaný psychologický příběh, který představuje určitou skupinu lidí.

Hodnocení: 4/5

Název: Léky smutných
Autor: