Recenze: Pan S. - Emma Beckerová

Příběh dvacetileté lolity a jejího pětačtyřicetiletého pana S...
 

Studentka Ellie si žije bezstarostně v Paříži a užívá si toho, že jí život leží u nohou. Proč by si neměla užívat? Hrozně ráda čte červenou knihovnu a dokonce i sama píše erotické povídky, přestože z toho její rodina není nikterak nadšená. Pak však narazí na strýcova bývalého kolegu, chirurga pana S., který má stejnou zálibu v „hambaté“ literatuře jako Ellie. Není se čemu divit, že si začnou psát lechtivější dopisy a časem i scházet v hotelovém pokoji, kde si užívají sexuálních hrátek. Jenže Ellie je dvacet let a panu S. čtyřicet pět, takže je dělí velká propast a hlavně povinnosti. Pan S. je vážený chirurg a manžel od rodiny, zatímco Ellie studuje a má proto mnohem více času. Proto jejich štěstí prostě nemůže trvat věčně a dřív či později jejich vztah začne kolísat. Dokáže se však Ellie vzdát pana S.? A co cítí pan S. k Ellie?
...
Vypravěčkou příběhu je Ellie, která si ve dvaceti letech hraje na lolitku. Vzrušují jí totiž starší muži, s kterými ráda spí. Ano, pan S. není její jediný postarší doktor, ale nejvíc na ní zapůsobil. Jejich vztah je ovšem dlouhodobě neudržitelný.

Zajímavostí na této knize je to, že přímé řeči nejsou orámované uvozovkami, jak je tomu obvykle, ale jen pomlčkou na začátku řádky. Chvilku trvá, než si na tento styl zvyknete, alespoň to však čtení trochu ozvláštní.

- Počkej, počkej... To ti to za jeden večer dělali zezadu dva chlapi?
(str. 235)

Kniha je postavena na pocitech a citových rozpoloženích mladé Ellie, která je na svůj věk zkušená v sexu až až. Naopak nato, že jí už dvacet, tak se často chová jako nějaká rozmazlená puberťačka, která chce všechno a přitom netuší, co vlastně chce.
Takhle postava mi byla už od počátku silně nesympatická a během čtení jsem jí začala téměř nesnášet. Ty její hysterické výstupy a výlevy byly na mě příliš silný kafe. Asi se na to už dívám dospěle, přestože jsem jen o pět let starší, ale vůbec jsem Ellie nedokázala pochopit, natož s ní soucítit.

Nejdřív fňuká, jak pana S. strašně zbožňuje a sex s ním je úžasný, pak najednou otočí a fňuká, protože se jí pan S. dlouho neozval a takhle se to střídá po celou dobu příběhu. V podstatě to i vystihuje knihu, která tím strašně trpěla. Ta holka je prostě na zabití.

A pan S? To je nechutný prase, kterého ani tak nevzrušují mladé dívky, ale hlavně jejich pozadí. Ani se tím netají a na Ellie ho nejvíc rajcuje její zadek, do kterého rád strká nejen prsty... K tomu to podává tak oplzle, že se mi z něho často zvedal žaludek. Prostě další silně nesympatická postava.

- Miláčku, vždycky se dívej na muže, jehož penis máš právě vzadu v sobě. Podívej se na mě.
(str. 154)

Ten nápad dvacetileté dívenky a o více než dvacet let staršího muže mě hodně zaujal, jistě by šel podat velmi zajímavě a hlavně vzrušujícím způsobem, ale jak to pojala Emma Beckerová, jejíž je to prvotina, mi přišlo trochu otřepané a hlavně nechutné.

Od knihy jsem měla velká očekávání, která se však nenaplnila a já se více, jak polovinu knihy nudila, dokonce i během sexuálních scén, což mi u erotického románu přijde jako velké mínus.
Nakonec se mi na knize nejvíce líbila ta povedená obálka, která mě původně ke čtení přivedla.

Pan S. není kniha úplně k zahození, ale mě osobně prostě ničím (kromě obálky) nezaujala a nejsem si jistá, komu je vlastně určená. Myšlení Ellie a jednoduchý děj by mohly ocenit náctileté dívky, ale ty sexuální scény pro ně moc nejsou. A dospělé ženy by to mohly vzít jako podprůměrnou lechtivou oddychovku.

Hodnocení: 2/5
 
Název: Pan S. (orig. Mr. , 2010)
Autor:
Emma Beckerová
Překlad: Jana Chartier
Vazba: Tvrdá
Počet stran: 320
Vydal: Mladá fronta, 2012 (1. vydání)
Doporučená cena: 299 

Komentáře