Recenze: Padesát odstínů šedi - E. L. James

Jediný okamžik a osudové setkání dvou osob může změnit celý jejich život...

Anastasia Steeleová si po promoci chtěla najít práci a žít si po svém v malém bytě se spolubydlící Katherinou. Jenže osud tomu chtěl, aby se Kathrine silně nachladila a chudák Ana musí za ní udělat rozhovor s úspěšným a bohatým podnikatelem Christianem Greyem. Jejich sekání oba zasáhne jako blesk z čistého nebe, Ana totiž předvede svou nešikovnost a doslova mu vpadne nejen do kanceláře, ale zároveň i do náručí. Christian se jí začne dvořit, ale svým vlastním zvráceným způsobem, protože jí chce, ale zároveň jí nechce ublížit, jelikož ví, že je nevinná.
Po té co jí položí neslušný návrh, aby se stala jeho submisivní sexuální partnerkou, a ukáže jí svůj pokoj na hraní, kterému on okamžitě začne přezdívat „červená mučírna“, je dvaadvacetiletá Ana trochu šokovaná, jelikož je ještě panna. Tento fakt zase šokuje Christiana, a přestože obyčejný sex snad nikdy neprovozoval, s ní to zkusí a zároveň jí dá i příslib, že se pokusí i obyčejné projevy citů, což on nikdy nedělal. Christian je totiž zvyklý lidi vlastnit a řídit všechno kolem, ale Ana tohle nechce.
Dokáží Ana změnit Christiana, anebo změní on jí? Najde v době Ana touhu po podřízenosti? A co tak hrozného Christian v dětství zažil, že je tak odtažitý a neschopen lásky? Najdou tito dva rozdílní lidé společnou řeč?
...
„Padesát odstínů šedi“ je zajímavá kniha, která ve mně zanechala hodně rozporuplných pocitů a já se nemohu rozhodnout, zda se mi víc líbila, nebo nelíbila.
Jedná se o „erotický román“, ale v podstatě je to jen červená knihovna odehrávající v dnešní době, takže nic nového pod sluncem. Takových tady už bylo mnohokrát.

O knize se hodně mluví a jsou na ní především dva názory, buď je dokonalá, nebo nechutná odpornost.
Těm, kterým se zdejší praktiky BDSM zdají být zhýralé, tak je nechápu. Vždyť kromě pár scén tady nic není. A pokud by vás toto téma zajímalo a chtěli se o něm něco dozvědět, tak tady to nenajdete, k tomu bych doporučila knihu Hrana rozkoše od Eve Berlinové, tam je BDSM praktik mnohem víc.

Je to až neuvěřitelné, ale spoust lidí bylo šokováno mírou sexu v knize. Co sakra čekali od „erotického románu“? Procházky v růžové zahradě a nevinné polibky? Ano, je tu sex, často až tvrdé šukání a je to popisováno do podrobnosti, ale nazývat tuto knihu „pornem“ mi přijde přehnané. V knize je totiž sex použit jen jako kulisy pro vcelku romantický příběh, takže bych to nehrotila.
Pokud chce pořádné knižní porno, tak si přečtěte Výchovu lady Lucindy od Bertrice Small, což je historická červená knihovna, ale tam si sexu, i toho tvrdšího, užijete do sytosti. A ta nikoho nepohoršovala, takže to trochu nechápu.

Mě na knize nejvíce zaujal romantický příběh, který sice není příliš originální, podobných je nespočet, přesto v sobě skrývá něco víc, což mě fascinovalo. Je hodně procítěný a neobjevuje se tu jen zamilovanost a láska, ale také obavy z neznáma. Oba hlavní hrdinové jsou tak rozdílní, ale přitom je to k sobě až příliš táhne, přestože se k sobě ani trochu nehodí.

Anastasia je citlivá dvaadvacetiletá dívka milující literaturu, která jí však hodně ovlivňuje a ona má na svět dost naivní pohled. V jejím věku je stále panna, přestože je nádherná a inteligentní, jenže nemá žádné sebevědomí. Často prožívá rozporuplné pocity, hlavně od setkání s Christianem, kterému se rozhodla poddat a miluje ho, ale zároveň nechce být jen jeho hračkou. Ana chce od jejich vztahu něco „víc“, ale neví, zda jí to Christian dokáže dát.
Svým nešikovným chováním a pomatenými city mi hodně připomněla Bellu ze Stmívání, protože si povahově jsou velmi podobné. Oba se zamilují do „nebezpečného“ chlapíka, a místo aby vzaly nohy na ramena, tak se s ním začnou scházet a zapletou se s ním ještě víc. Logika u nich nabírá úplně nového významu, protože jsou to prostě ony.

Christian Grey je dominantní despota, který je posedlý kontrolou a manipulací, všechno prostě musí být podle něho, nebo by se mu asi něco stalo. K jeho obhajobě musím říct, že si taky zažil svoje a tyto události z dětství jej natrvalo poznamenaly. Proto na něj nikdo nesmí sahat a od všech si udržuje veliký odstup. Od vztahu chce jen sex, hlavně žádné milování a romantická gesta, on chce jen šukat. A právě všechny jeho zásady vezmou za své, když potká Anu, která ho očaruje natolik, že se pokouší i o něco „víc“. Dokáže se však změnit?

A právě o tom kniha je, o změně. Ana prožívá změny v životě, jelikož končí školu a otevírá se před ní svět, a také se po setkání s Christianem mění z naivní a nevinné dívky na sebevědomější ženu milující sex, ale zároveň by stále chtěla od vztahu i něco „víc“. Ukazuje se jí svět sexu a ona zjišťuje, že nachází vzrušení v intimnostech. Ovšem některé BDSM hrátky jsou na ní příliš.
I Christian se pomalu mění, protože poprvé v životě projevuje k ženě skutečné city, přestože stále má určité potřeby, které jsou Aně proti srsti.

Nesnáším sáhodlouhé série! Musíte čekat x dílů, abyste se dozvěděli, jak příběh skončí. A já nesnáším čekání!
Když jsem tuto knihu brala do ruky, dost mě děsila její délka, jelikož 600 stran se mi zdálo trochu moc. Dá se to však přežít, pokud je příběh čtivý, což Padesát odstínů šedi rozhodně je. Jenže když přečtu celou knihu a čeká mě jen pokračování příště v hodně vyhrocené situaci, která postrádá logiku, tak mě to skutečně nasr..., tedy vytočilo.

Příběh je sice čtivý a užijete si ho, hlavně díky neustálému škádlení hlavních postav, okolo kterých se všechno točí, ale přitom tu jsou i dost zdlouhavé momenty. Připadala jsem si jako bych sledovala nekonečný Dallas a nakonec se nedobrala žádného závěru i odpovědí, spíš mi přibilo ještě více otázek. Takže se budu muset vrhnout i na další díl a doufat, že se děj konečně rozhoupe a posune se dál, třeba se i dozvíme, co se to Christianovi stalo, že ho to tolik poznamenalo. Ale to možná chci příliš.
Nechápu, proč se autorka nemůže vyjádřit normálně a napsat knihu obvyklé délky. Kdo má číst ty šesti set a víc stránkové bichle? Autorkám červených knihoven přece stačí tři sta stran, aby napsaly plnohodnotnou knihu, tak pro E. L. James píše tak natahovaně?

Knih Padesát odstínů šedi se mi více méně líbila, ale jde jen o lehce nadprůměrnou červenou knihovnu, která je natahovaná, a příliš akce se v ní nedočkáme. Je tu sice sex, ale jen v běžné míře, nic extra. Knihu zachraňuje hravost, vtip a zábava protkaná dějem, který tak ožívá a čtenářka se nemůže odtrhnout a přitom se jen culí a šklebí blahem. Ale jinak je to jen lehká (hrozně dlouhá) oddychová četba na zkrácení nudy.

Hodnocení: 3/5

Název: Padesát odstínů šedi (orig. Fifty Shades of Grey, 2011)
Autor: