Recenze: Kočka s houslemi - Lydia Adamson

Kočičí dáma Alice má opět již po šesté případ, který je komplikovaný a policie s ní vůbec nespolupracuje. Vyšetřování je tedy na ní a z jejích nápadů vám občas půjde hlava kolem, ale jako vždy případ nějak vyřeší...

Děj:
Příležitostní herečka Alice Nestletonová je po posledním divadelním fiasku zesměšňována všemi kritiky, proto přijímá pozvání houslistky Beth, aby za ní i s její kočkou Lulu přijela na venkov. Jenže sotva přijede, tak je zavražděn klavírista hudebního kvarteta. Policie se domnívá, že šlo o loupež s následkem smrti, ale Alice je jiného názoru a začne pátrat na vlastní pěst. Není totiž pochyb, že vrahem je někdo z domu. Zbývající členové kvarteta mají totiž velké tajemství, které se nesmí nikdy dostat na veřejnost.
Dokáže Alice odhalit pozadí vraždy? A jaký vztah k ní bude mít nadporučík Ford Donaldson, kterému svým vyšetřováním znesnadňuje život? Kdo zavinil autonehodu? Proč bylo nutné klavíristu umlčet?
.
Postavy:
Alice je herečka a přivydělává si hlídáním koček, k tomu se občas připlete k vraždě a fušuje policii do řemesla. Ona je detektiv-amatér, jak se sama nazývá a policie ji často nebere vážně, proto je vyřešení vraždy na jejích bedrech. Velmi brzy vymyslí nějakou skvělou teorii a vždy to souvisí s kočkami.
Ford Donaldson je místní nadporučík a vyšetřuje vraždu klavíristy v bývalé škole umění a vůbec není nadšen z toho, že mu do práce kecá herečka. Bohužel se jejími nápady nechá často strhnout a to hned dochází k zajímavým situacím.
V předchozích knihách jsem byla na straně Alice, ale tentokrát mi její postava pila krev, takže jsem fandila policistovi.
.
Můj názor:
Jestli jsem předchozí kočičí krimi s Alicí považovala za průměrné detektivky, tak Kočka s houslemi je naprostý brak, u jehož čtení jsem přicházela o rozum. Jak může někdo takovouhle pitomost vymyslet?
.
Vražda v domě s několika lidmi, to je už hodně obehrané klišé, ale dalo by se to přežít. Ale co ta autonehoda, kterou způsobí vycpaný velbloud? Co je to za blbost?
Celý děj mi přišel jako sci-fi a chvílemi mi šla hlava kolem z toho, na co zase Alice přišla. Ta totiž vymýšlí samé vynikající závěry, že uvažujete, zda neutekla z psychiatrického ústavu.
.
Vím, musím se snažit být objektivní a knihu úplně zatracovat. Já jen, že jsem už četla tři díly kočičího krimi a všechny jsou podle stejného schématu - Alice někam přijíždí a objevuje mrtvolu, policie se vraždou nechce zabývat, Alice tedy začne pátrat a na konec nastraží na vraha past, ten se do ní chytí a je zatčen. Alice nám na závěr vysvětlí jeho motiv k vraždě, který vždy nějak souvisí s kočkami drahých plemen.
Proto jsem z knihy tolik šílela, ono totiž, když téměř stejný děj čtete už po čtvrté, tak vás nemůže nic překvapit, vlastně už na začátku víte, jak to dopadne, takže si četbu neužijete.
.
Je to klasická detektivka, kde odhalit pachatele a vraha může jen hlavní postava Alice, protože v ději je příliš málo vodítek, proto čtenář na to nemá šanci přijít.
Pravdu o motivu se dozvíme až v závěru, kde to na nás Alice vychrlí, když to vysvětluje detektivovi. Prostě mi v příběhu chybí detaily a indicie na odhalení vraha.
.
Alice vraha odhaluje pomocí dobře mířených otázek, ale i ona občas šlápne vedle. Takže tady nečekejte akci, ale spíš zdlouhavé dialogy a málo propracované postavy.
K tomu je příběh až příliš nereálný, takže během čtení jsem jen kroutila hlavou, co si to ta autorka zase vymyslela.
.
Pokud je Kočka s houslemi vše první kočičí krimi, tak jde přečíst, ale rozhodě jde o podprůměrnou klasickou detektivku bez jakékoliv akce. Neocení ji ani příznivci detektivek ani koček. Líbit se může jedině těm, kteří si Kočičí krimi s Alicí oblíbili.
.
Hodnocení: 4/10
Název: Kočka s houslemi(orig. A Cat with a Fiddle, 1993)
Autor: Lydia Adamson
Edice: Kočičí krimi
Překlad: Helena Solaková
Vazba: Tvrdá
Počet stran: 170
Vydal: Moba, 2012 (1. vydání)
Doporučená cena: 209 Kč

Komentáře