Recenze: Virus - Kathy Reichs

Začátkem března jsem v knihovně objevila knihu Virus, která mě zaujala jak obálkou, tak i anotací, proto jsem příliš neváhala a hned se do ní pustila.

Děj:
Tory Berennanová je čtrnáctiletá dívka, která se musela po smrti matky přestěhovat k otci, kterého neznala, na ostrov Morris, kde je jedním z vědců ve výzkumné laboratoři. Dívka to zpočátku nemá příliš jednoduché, ale naštěstí si najde partu kamarádů, se kterými pátrá po různých dobrodružstvích, přece jen to má v krvi, její pratetou totiž není nikdo jiný než slavná soudní antropoložka Temperance Brennanová. Mezi místní chlapce zapadla snadno, jenže bohaté dívky chytrou Tory nemají rády, protože jí nemůžou v inteligenci konkurovat, proto se jí alespoň společensky snaží shazovat.
Dívka s přáteli chodívá na výzkumný ostrov Loggerhead, kde sleduje vlčici s jejími mláďaty (polovičními vlky a psy), jenže jednou se štěně Coop ztratí. Tory objeví vojenskou známku, a protože nemá ráda nerozluštěné záhady, začne pátrat po majiteli, při tom najde štěně Coopa v tajné laboratoři, odkud ho osvobodí, jenže přitom se nakazí parvovirem a stanou se z nich "Viráti".
.
O autorce:
Kathy Reichs je známá řadou detektivních knih o soudní antropoložce Temperance Brennan. Tentokrát autorka zkusila napsat knihu (sérii) pro náctileté čtenáře, který však nezapadá do obyčejných parametrů knih pro tuto skupinu, která čte převážně nadpřirozené romance. Kniha Virus rozhodně není hloupou knihou a průměrnou knihou, jak jsme u knih pro mládež zvyklí, spíše naopak, je tu spletitá zápletka, která nutí čtenáře přemýšlet nad dějem a pomalu s nimi rozplétá napínavý příběh.
Romantiku a přílišné vztahové problémy v knize rozhodně nehledejte, sice je tu náznak - kde o Tory usiluje Jason, ale ona ho ignoruje, protože se jí líbí někdo jiný - ale jinak je zde hlavní napětí a dobrodružství.
.
Můj názor:
Kniha se skládá z několika dějových linií, které se proplétají a na konci vyústí v celek, čtenář nemá čas se ani nadechnout a knihu může zhltnout na jednou. Vše je okořeněno dávkou humoru, který je však příjemný a zapadá do příběhu. Hlavní hrdinové si prostě musejí dělat legraci z toho, že někdo usiluje o jejich život, jinak by jim taky mohlo přeskočit.
Jen místy to všechno mají možná až příliš jednoduché anebo mají z pekla štěstí, protože se jim podaří nepozorovaně vniknout do přísně tajné laboratoře, zámky se před nimi odemykají naprosto samy a i bez "virových" schopností překonávají obrovské překážky, odhalují dávné informace a kličkují mezi kulkami.
Příběh nevypráví jen jedna osoba, ale ve vypravování se střídá hned několik postav, takže se dozvíme i informace, které by jinak ustoupili do pozadí, třeba i záměry zápornějších postav.
.
Samotná přeměna ve "Viráty" je v knize velmi dobře popsána, takže čtenář vnímá každou jejich změnu, kterou prodělají. Přece jen proměna DNA se nemůže obejít bez potíží, a když k tomu musí Tory absolvovat ples, tak se nikdo nemůže divit, že se na něm něco přihodí.
.
Autorka skvěle vykreslila, na pozadí knihy pro náctileté, detektivní zápletku, která v sobě ukrývá i thriller a vědecké záležitosti. Vychovává tak mladé lidi k tomu, aby v knihách hledalo i nějaký skrytý význam a tajemství. Kniha přecení jen o převyprávění děje, v každé se skrývá i něco víc než jen příběh, stačí se jen dobře dívat a číst mezi řádky.
Název: Virus (orig. Virals, 2010)
Autor: Kathy Reichs
Série: Virals