Recenze: Písně čarodějky - Hon na lišku - Petra Neomillnerová

Děj:
Čarodějka Moire je představenou Bratrstva, které však má velké finanční problémy a Ona je některými označována za tu špatnou, ale to jen kvůli tomu, že už není tak nerozvážná jako kdysi a nenechá se ovládat. Její křeslo se pod ní hrozivě třese a to i kvůli jejím vazbám k válečné Layele. Jenže sama Moire jako by ztratila veškerý smysl pro život a tak hledá útěchu v náručí mužů, to se samozřejmě nelíbí Desmondovi, s kterým to Moiře už delší dobu pořádně neklape.
Moira vždy měla ráda svobodu a to, že vlastně rozhodovala jen sama za sebe, nyní jí však na bedrech tíží až příliš velká zodpovědnost, s kterou si pořádně neví rady. Ona nikdy politik nebila a raději by by se celé politice vyhnula velkým obloukem, proto neváhá a raději odjede s vojáky Layely do války v Posensku. Layelu si zaplatili vzbouřenci, ale král platí čaroděje z Chladného větru, které nyní vede Elk, který má s Moire nevyřízené účty.
Válka je velmi krvavá a z Moiry se stává jen stroj na zabíjení, který likviduje nepřátele bez jakéhokoliv svědomí. Náhle se v ní však probudí touha zachránit nevinný život a vběhne do hořícího domu, kde však na ní čeká Elk a ona je uvězněna, kde jí žoldáci krutě mučí.
.
O knize:
Na sérii povídek o Moire a Desmondovi, které vycházeli v časopise Pevnost a později byly vydány v souboru Vlastní krev, navazuje trilogie Písně čarodějky, z které již vyšly dva díly - Nakažení a Hon na lišku. Přiznám se, že jsem první díl Nakažení nečetla, ale snad to do budoucna napravím, přesto jsem se v ději vcelku vyznala, jen místy tam byly odkazy na minulost, takže knihu můžete číst klidně i jako samostatný román, přesto bych doporučila nejdřív si přečíst nějaké předchozí příběhy s těmito hrdiny, abyste se lépe dostali do kůže postav.
.
Můj názor:
Příběh je vyprávěn nejen z pohledu hlavní hrdinky Moire, ale také vidíme pohled Desmonda, Rabeho, Viera či Elka, čtenář tak spatří i nepřátele hrdinky a zná jejích plány. Proto sice v knize není příliš překvapení, ale za to je děj rozdělen hned do několika linií, které se odehrávají na různých místech najednou.
Autorka v příběhu dává místo i vedlejším postavám, které tak získávají na důležitosti, takže poznáme, že občas i v žoldnéřském srdci se může ukrývat cit. Samotářský vlkodlak Ivar žije sice už hodně dlouho sám, přesto touží po společnosti. Desmond se už v Moire nevyzná a dokonce hrozí i rozchod, jenže v nebezpečí neváhá a hned vyrazí na záchrannou akci.
.
Děj je vcelku přímočarý a ubíhá možná až příliš zběsilým tempem, čtenáři nedovolí ani na chvilku oddech, aby si mohl odpočinout od akce. Také proto knihu klidně můžete přečíst i na jeden zátah. Všechno je však nějak depresivnější a temnější, válka je velmi krvavá a nevinní umírají stejně jako vojáci, ne li ještě víc. Atmosféra je hodně ponurá a prochází celou knihou. Vlastně už po prvním odstavci tušíte, jaká nálada na vás čeká.
Vtipnost a utahování si z ostatních tu sice je, ale ne v nějaké přílišné míře, takže vtipnost je znát jen u několika málo postav.
Přestože je v knize hodně bojových scén, tak místy jsou vzaty sod šmahem, zato mučení a drancování je tady dostatek a velmi podrobně popsáno, aby si to čtenář mohl lépe vychutnat a poznat pohledy z obou stran - jak oběti, tak i mučitele. V některých epických dílech může působit válka vznešeně, ale rozhodně ne z pera této autorky, která nám ji ukazuje opravdovou, takovou jaká je i v realitě - špinavá a velmi krvavá.
.
Knihu jistě ocení nejen příznivci tvorby Petry Neomillnerové, ale také ti, kteří zrovna nemusí velkolepé bitvy a velké množství popisování prostředí a raději si přečtou trochu realistické fatasy plné bojů, intrikářství, korupce a zrady. Pozitivní emoce v knize příliš nehledejte, protože jich tam je poskromnu.
Taková oddychová četba, při které se nudit nebudete a zároveň si příliš neodpočinete.
.
Hodnocení: 9/10